GALERIE ZERP ROTTERDAM / +31(0)10.8463730 / info@zerp.nl
ANNA LANGE
- Anna Lange (Schaijk, 1969) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te 's-Hertogenbosch en het Sandberg Instituut in Amsterdam.
- Het verkennen van nieuwe vergezichten is een sleutelbegrip in al haar zelf geïnitieerde projecten. Zij infiltreerde in het Nederlandse Leger gedurende de Bosnische oorlog; was de eerste en enige Poëtisch Adviseur op het Ministerie van Cultuur in Den Haag; ze leverde haar Meesterstuk in een uitgebreide ‘topofonie’ in film, fotografie en neon, terwijl zij in de vorm van essays correspondeerde met meester Anselm Kiefer; als executeur-testamentair van een oud boeren echtpaar begon ze het project Sideway Scenery en werkte o.a aan de trailer van White Mare.
- Lees verder onderaan pagina. / English translation below.
-
Getoonde afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd.
NEON & SCULPTURES
Waste II ( Orange Peel ) - Sculpture, bronze, oil painted, unique piece in a serie of 30 + 10 AP, € 950,- ( incl. 9% BTW )
Waste I ( Banana Peel ) - Sculpture, bronze, oil painted, 33 x 20 x 5 cm, unique piece in a serie of 67 + 19 AP, edition sold out only AP´s € 1.600,- ( incl. 9% BTW )
Waste III ( Apple Core ) - Sculpture, bronze, oil painted, x x cm, unique piece in a serie of 99 + 1 AP, € 650,- ( incl. 9% BTW )
WASTE - De serie Waste is een onderdeel van het grotere project Sideway Scenery dat gaat over de impact van de aanleg van een snelweg in
het landschap. Afval is daarbij een onvermijdelijk fenomeen.
Banana peel - Deze bananenschil herinnert ons aan onze consumptieve levensstijl waarvoor we uit alle uithoeken van de wereld exotisch fruit importeren, dat eindigt als vuilnis. En nu ironisch is het een kunstwerk. (De oplage van 67 unica’s is een knipoog naar de eerste LP van de Velvet Underground, waarvoor Andy Warhol een hoes ontwierp met banaan. Lou Reed speelt in het project Sideway Scenery een rol met zijn teksten.)
Orange peels - We zien stukken sinaasappelschil in een toevallige compositie. Geïsoleerd als een los stilleven van afval.
Apple Core - Het klokkenhuis als weggegooid afval is een perfect vanitas symbool. Met een verwijzing naar het Verloren Paradijs.
Dented Beer Cans - Twee ingedeukte bierblikken van een van de eerste Amerikaanse biermerken (Ballentine). In tegenstelling met het fruitafval blijft dit voor een langere periode afval. Soms worden ze nog gevonden als overblijfselen uit de WOII. Het werk geeft tevens een verwijzing naar Jasper Johns, Pop Art kunstenaar uit de Sixties.
Sideway Scenery III (in collaboration with Lou Reed) - Installation, dimensions variable, ed. 3 + 1 AP, € 15.000,- ( incl. 9% BTW )
Pass thru fire (in collaboration with Lou Reed), Installation, handwriting of Lou Reed in neon and reversed canvas, 110 x 105 cm, ed. 3 + 1 AP, € 4.500,- ( incl. 9% BTW )
A 73 (in collaboration with A.F.Th. van der Heijden - Installation, dimensions variable, ed. 2, € 2.850,- ( incl. 9% BTW )
Cerise in me (in collaboration with A. F. Th. van der Heijden) - Installation, neon, stuffed pheasant, 120 x 100 cm ed. 3 + 1 AP, € 4.900,- ( incl. 9% BTW )
Registered Trademark - Installation, neon, moose skull, 120 x 110 cm, ed. AP 1, € 5.950,- ( incl. 9% BTW )
Copyright ( yellow ) - Installation, neon, bicycle saddle, handlebars, 62 x 46 cm, ed. 8 + 4 AP, € 3.250,- ( incl. 9% BTW )
Sideway Scenery II (in collaboration with Lou Reed) - Installation, mixed media, 290 x 289 cm, ed. 3 + 1 AP, € 16.000,- ( incl. 9% BTW )
Copyright ( blue ) - Installation, neon, bicycle saddle, handlebars, 62 x 46 cm, AP 1, € 3.950,- ( incl. 9% BTW )
'Sideway Scenery'
De botsing tussen commerciële expansie en angst voor verandering, vooruitgang en stilstand, positivisme en magie wordt in Anna’s nieuwste scenario naar een hoogtepunt gevoerd. Tijdens het werken hieraan ontstonden in een golf van inspiratie een reeks installaties, foto’s en bronzen objecten.
De onvoorspelbaarheid van de gemaakte combinaties maken ieder beeld of ieder beeld ensemble tot een unieke visuele bespiegeling. Voor de gebruikte teksten leverden rockster Lou Reed en romancier AFTh. Van der Heijden hun bijdragen. In de installaties vinden we behalve neon, authentieke erfstukken, dieren en fragmenten uit de wereld van de snelweg.
Aanleiding voor het project Sideway Scenery was het overlijden van een oom en tante waar de kunstenaar als kind vaak logeerde en voor wie zij als executeur-testamentair optrad. Toen Anna nog een kind was, veranderde door de aanleg van een snelweg de hele omgeving radicaal. Niet alleen werd het familie perceel doormidden gesneden: de belendende boerderijen verdwenen voorgoed; er kwam een vuilnisbelt op het door voorouders ontgonnen land en het erf van de buren veranderde in een fel verlicht bordeel.
Silencio - Installation, neon on Sink, 62,5 H x 367 W x 16 D cm, ed. 3 + 1 AP, € 18.000,- ( incl. 9% BTW )
Silencio Profundo - Installation, neon on Sink, 62,5 H x 372 W x 16 D cm, ed. 3 + 1 AP, € 18.000,- ( incl. 9% BTW )
NUNC STANS - BLIND SPOT
Blind Spot : 20,O - Painting, oil paint on reversed canvas, 55 x 44,5 x 6,5 cm, unique, € 2.800,- ( incl. 9% BTW )
Blind Spot : N31 - Painting, oil paint on reversed canvas, 78 x 63 x 6,5 cm, unique, € 3.400,- ( incl. 9% BTW )
FUNÈBRE
FUNÈBRE 0, 80 x 60 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3 + 2 AP
FUNÈBRE 1, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3 + 2 AP
FUNÈBRE 4, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3 + 2 AP
FUNÈBRE 3, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3 + 2 AP
FUNÈBRE 2, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3 + 2 AP
LOCUS POCUS
Nederland | 2011 | 10 min. | miniDV | 4:3 | kleur | stereo |
Regie, Scenario: Anna Lange
Camera, montage, licht en geluid: Anna Lange
Algemeen assistent: Arnoud Kremers
Cast: Berna Smolders
Music Sample: Louis Andriessen
Sound Track: Manuel Cooymans / DJC recording , Anna Lange, Malu Peeters
Recording: Anna Lange, Malu Peeters
Productie: Mondriaan Fonds en Provincie Brabant
Locus Pocus is een korte film over de geest van een overleden vrouw, die geen afscheid kan nemen van haar huis en terugkeert. Al haar pogingen om weer contact met het leven te krijgen zijn vergeefs. Uiteindelijk berust zij in het onvermijdelijke. De geest verdwijnt om nooit meer terug te keren.
Netherlands | 2011 | 10 min. | miniDV | 4:3 | colour | stereo
Direction, script: Anna Lange
Camera, editing, light and sound: Anna Lange
General Assistance: Arnoud Kremers
Cast: Berna Smolders
Music Sample: Louis Andriessen
Sound Track: Manuel Cooymans / DJC recording , Anna Lange, Malu Peeters
Recording: Anna Lange, Malu Peeters
Production: Mondriaan Fonds en Province Brabant
Locus Pocus is a short movie about the spirit of a deceased woman, who can't say goodbye to her house and returns. All her efforts to get in touch with life again are in vain. She finally submits to the unavoidble. The ghost vanishes and will never return again.
XENIA EEN TOPOFONIE
Deze films zijn een onderdeel van een groot project van Anna Lange, waarin zij bij wijze van meesterproef haar intieme band met het landschap verbeeldt in verschillende media zoals film, fotografie en neon. Het project Xenia begon in de Sinai woestijn waar de dichter zich - na haar avontuur als Poëtisch Adviseur van het Ministerie van Cultuur -een tijd lang terugtrok om zich te bezinnen op haar verdere koers. Zij besloot het eigen landschap als grondstof in te zetten voor haar Meesterstuk. Als Meester koos zij Anselm Kiefer die zij ontmoette en die haar met een scherp gevoel voor symboliek uitnodigde tot een apologie. Dit mondde uit in een keten van beelden en een correspondentie in essays. Van het hele project deed Anna Lange verslag in haar publicatie XENIA, a Topophony.
These movies are part of a large project by Anna Lange, in which she expresses as a ‘masterproof’ her intimate relationship with landscape in different media as film, photography and neon. Her project Xenia started in the Sinai desert, where the poet withdrew herself ( after her adventure as Poetical Adviser at the Dutch Ministery of Culture )to reflect on her further course. She decided to use her home landscape as material for her ‘masterpiece’. As her master she choose Anselm Kiefer whom she met and who with a keen eye for symbols invited her to an artistical apology. This resulted in a series of images and a correspondence in essays. About the whole endeavour Anna Lange wrote in her publication Xenia, a Topophony.
Seven days and nights in the Sinai - Photography, baryt on dibond framed with museumglass, 2012, 40 x 60 cm, ed. 5 + 2 AP, € 3.250,-- ( incl. 9% BTW ), 80 x 120 cm, ed. 3 + 2 AP, € 5.800,-- ( incl. 9% BTW )
Charta Xeniae Magica - Drawing on sink, with lines / routes drawn by composer Louis Andriessen, 40 x 30 cm, 2012, framed, € 4.200,-- ( incl. 9% BTW )
Charta Xeniae Mythica - Drawing on sink, with lines / routes drawn by composer Louis Andriessen, 40 x 30 cm, 2012, framed, € 4.200,-- ( incl. 9% BTW )
XENIA I, II, III
Nederland | 2006 | 12 min. | 35mm | 1:1.66 | zwart/wit | anders| geen dialoog
Regie, camera, montage: Anna Lange
Compositie: Louis Andriessen
Viool en stem: Monica Germino
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange
In de triptiek Xenia wordt de blik van het kind getoond als een magisch, mythisch en zelfs mystiek oog.
Het filmproject startte met een reeks zielekaarten, die zowel letterlijke plekken van Brabant bestrijken, alsook de synthetische velden van herinnering. Toen de etsplaten klaar waren, vroeg Anna Lange Louis Andriessen daarin routes te tekenen, met de gedachte aan een compositie voor viool en stem. De Filmmaker is de kaarten / oerpartituren gaan 'bereizen' en filmde jaren op allerlei locaties in Brabant. Daaruit is onder andere dit drieluik ontstaan. Andriessen heeft daarop weer zijn compositie afgemaakt, die uit drie contrasterende delen bestaat. Deel I, Sarabande is een langzaam deel, van een verstoorde sereniteit. Caccia is het tweede deel, snel van tempo, een achtervolging. Het derde deel,Song, is een dramatisch onderdeel waarbij de violiste de laatste strofe van het gedicht Voyelles van Arthur Rimbaud zingt.
Deze film is een sleutel tot het hele project. Uit het eerste luik van de film ontstond een woordtekening die in neon werden uitgevoerd: Drommend dromend wolken romend. Uit het tweede luik ontstond de grote neonsculptuur: Kakelatuur.
Netherlands | 2006 | 12 min. | 35mm | 1:1.66 | black/white | no dialogue
Direction, camera, editing: Anna Lange
Composition: Louis Andriessen
Violin and voice: Monica Germino
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange
This film project started with maps of the soul, that cover literal spots in Brabant as also synthetic fields of remembrance. When the etching-plates were ready, Anna Lange asked Louis Andriessen to draw tracks in it with the thought of a composition for violin and voice. The filmmaker ‘traveled’ along these basic scores and filmed for years on different locations in Brabant. This resulted among other movies in this triptych. Andriessen on his turn now finished his composition, that has three contrasting parts. Piece I, Sarabande, is a slow part of disturbed serenity, Caccia, the second piece, has the quick pace of a chase. The third piece, Song, is a dramatical movement in which the violist sings the last strophe from Arthur Rimbaud’s poem Voyelles.
This triptych is a key to the whole project. From the first period of the movie a worddrawing was extracted Drommend dromend, wolken romend and set in neon. From the second period the large neonsculpture Kakelatuur was derived
DE AARDAPPELETERS / SPACE POTATOES
Nederland | 2006 | 7 min. | 35mm | zwart/wit | zwijgend | geen dialoog
Regie, camera, montage: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange
In de cultus rondom de aardappel op het erf van twee oude keuterboeren portretteert de filmmaker een verloren levenswijze, waardoor zij diep is beïnvloed. Het is evenzeer een ode als een vaarwel met een relativerende noot. Die ons evenzeer betreft als de twee eenvoudige hoofdrolspelers.
Netherlands | 2006 | 7 min. | 35mm | black & white | silent | no dialogue
Director, photography, editing: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange
The potato cult in the life of two old peasants at their farm. The filmmaker portrays a lost way of life which she was deeply influenced by. It is a tribute as well as a goodbye which puts things into perspective. Concerning us as much as the two humble characters.
CORPUS CHRISTI
Nederland | 2006 | 6 min. | 35mm | pal | kleur, zwart/wit | zwijgend | geen dialoog
Regie, camera, montage: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange
Ooit hoorde de filmmaker van een oude non het verhaal van de hostie bakkerij in haar klooster en het varken dat ze met het afval vet mestten en later opaten. In een haast documentaire collage ervaren wij een subtiel associatiespel met het thema geven en nemen, dat op het einde behoorlijk dicht bij het geheim van de Heilige Communie komt.
Netherlands | 2006 | 6 min. | 35mm | pal | colour, black & white | silent | no dialogue
Director, photography, editing: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange
Once the filmmaker was told a story by an old nun about the monastery's host bakery and the pig they fattened with the waste and later consumed. In an almost documentary collage we experience a subtle play with associations on the theme of give and take, that in the end comes quite near to the secret of the Holy Communion.
ZWARTE MANEN / MOONS DARK
Nederland | 2007 | 1 min. | 35mm | 1:1.66 | zwart/wit | stereo | geen dialoog
Regie, camera, montage en geluid: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Provincie Brabant, Anna Lange
Zwarte Manen is een korte film ontstaan tijdens een hevige koorts van de filmmaker, terwijl zij een bezoek bracht aan de Medici-kapel in Florence. De donkere zijde van de maan - ons sterven - wordt getoond als een toestand van luciditeit. Zwarte Manen is ingebed in twee gradaties van stilte,die zijn uitgedrukt in twee neonsculpturen. SILENCIO ging vooraf aan de productie van de film. SILENCIO PROFUNDO ontstond nadat de film was voltooid.
Netherlands | 2007 | 1 min. | 35mm | 1:1.66 | black & white | stereo | no dialogue
Director, camera, editing and sound: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Provincie Brabant, Anna Lange
Moons Dark is a short movie born out of a severe fever from the filmer while visiting the Medici-chapel in Florence. The dark side of the moon - our dying - is shown as a state of lucidity. The film is embedded in two gradations of silence,wich were expressed in the two neon sculptures. SILENCIO proceeded the production of the movie. SILENCIO PROFUNDO arose after the film was finished.
SALVE / JE T'AIME
In een vorm van faction toont Anna Lange een fotografisch dubbelportret dat is opgezet als een tweeluik.
Salve, Latijn voor gegroet en welkom, luidt de titel van een portret dat Anna maakte over een zeer rijke kunstverzamelaar die woonde als een zwerver in eigen huis. In een filmische fotoreeks zien we een persoon die letterlijk schilderijen ophoopt in zijn grote landhuis, waar hij duidelijk alleen woont. De motivatie achter deze manische verzamelwoede heeft niets te maken met de artistieke kwaliteit van de schilderijen, maar is geheel bepaald door hun mogelijke marktwaarde. Wij krijgen een kijk in het holle universum van een vrek, die, op het einde, letterlijk met zijn hele collectie in vlammen opgaat.
De titel Je t’aime is afgeleid van een schilderij van iemand die duidelijk al een hele tijd niet meer schildert. Deze reeks gaat over een kunstenaar die zijn muze is kwijtgeraakt en wegteert in melancholie. De totale inertie van de hoofdpersoon wordt versterkt door diens obsessie voor pornografie. Anna lange oordeelt niet, maar laat ons nadenken over de schade die fixaties in ons leven kunnen aanbrengen. Wij zijn getuige van het verlies van een ideaal.
By means of faction Anna Lange shows a double photographic portrait as a diptych.
Salve: Latin for greetings and welcome, his is also the title of a photographic portrait series by Anna Lange about a very wealthy art collector who lived like a tramp in his own house. In a filmic series of photos, we see a man who fervently stockpiles paintings in his large country house, where he clearly lives alone. The motivation for this manic urge to collect has nothing whatsoever to do with the artistic quality of the paintings, but is prompted purely by their anticipated market price. We are granted a view of the hollow universe of a miser who, in the end, quite literally goes up in flames with his entire collection.
The title Je t’aime was taken from a painting by someone who has clearly not painted for some time. This series deals with an artist who has lost his muse and is wasting away in melancholy. The total inertia of the main character is reinforced by his obsession with pornography. Anna lange does not judge, but makes us think about the damage that fixations can inflict on our lives. We bear witness to the loss af an ideal.
(Klik en vergroot de afbeelding)
Salve - Photograph, baryt on dibond, 150 H x 420 W cm, 2012
Je t'aime - Photograph, baryt on dibond, 150 H x 420 W cm, 2012
COLLECTIES / COLLECTIONS
Eye Filmmuseum, Amsterdam.
Shoes Or No Shoes Museum in Oudenaarde, Belgium.
Van Bommel van Dam Museum, Venlo.
Vincent van GoghHuis, Zundert.
Verbeke Foundation, Belgium
SMAK, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst , Gent, Belgium
Meuling -Reum, Germany
Commisariaat voor de Media, Hilversum, The Netherlands
De Nederlandse Cacao fabriek, Helmond, The Netherlands
Gemeente s'-Hertogenbosch, The Netherlands
VPRO,Hilversum, The Netherlands
Osram collection, Belgium
Martha Herford Museum, Germany
Different Private Collections
TENTOONSTELLINGEN / EXHIBITIONS
2024
PAN, Amsterdam, ZERP Galerie.
Neon installed at Discus Aalst, (Belgium).
Living Landscapes, Rotterdam, ZERP Galerie.
IT'S ALMOST SUMMER, Rotterdam, ZERP Galerie.
Retrospect KUNSTRAI, Rotterdam, ZERP Galerie.
KUNST RAI ART, Amsterdam, ZERP Galerie.
Tales & Landscapes, Rotterdam,ZERP Galerie.
ART CENTRAL XL - Rotterdam Art Week, Rotterdam, ZERP Galerie.
2023
PAN, Amsterdam, ZERP Galerie
Perspektiven einer Sammlung- Inventur und Vision,
Museum Marta Herford,(Germany).
This is the way it is, Rotterdam Art Week, ZERP Galerie.
IT'S ALMOST SPRING, ZERP Galerie, Rotterdam.
KUNST RAI ART, Amsterdam, ZERP Galerie.
When it's Summer, ZERP Galerie.
Galerie presentatie Room 2, ZERP Galerie.
2022
Eye Film Catcher/Permanent, Eye Film Museum, Amsterdam.
PAN, Amsterdam, ZERP Galerie.
-Home is where the art is-Collectie Poort-Visser, KunstHal Rotterdam
Perspektiven einer Sammlung- Inventur und Vision,
Museum Marta Herford,(Germany).
KUNST RAI ART, Amsterdam, ZERP Galerie.
ART weekend XL, ZERP Galerie, Rotterdam.
IT'S ALMOST SPRING, ZERP Galerie, Rotterdam.
Benefiet voor Brabant, Albert van Abbehuis, Eindhoven.
PAN REVISITED, ZERP Galerie, Rotterdam.
2021
Benefiet voor Brabant, Albert van Abbehuis, Eindhoven.
PAN REVISITED, ZERP Galerie, Rotterdam.
PAN, Amsterdam, Zerp Galerie.
Complete Correspondence with Louis Andriessen: XENIA 1997-2005, Paul
Sacher Stiftung Basel, CH.
Art Rotterdam, Zerp Galerie.
From Town, across town, Zerp galerie, Rotterdam.
Headed for the Finish Line, Bruthausgallery, Waregem, (Belgium).
BEESTIG?,Stadsfestival Damme, (Belgium).
Van Gogh naar nu, Aanwinsten, Vincent van Goghhuis, Zundert.
2020
Benefiet voor Brabant, Albert van Abbehuis, Eindhoven.
PAN REVISITED, ZERP Galerie, Rotterdam.
PAN, Amsterdam, Zerp Galerie.
Complete Correspondence with Louis Andriessen: XENIA 1997-2005, Paul
Sacher Stiftung Basel, CH.
Art Rotterdam, Zerp Galerie.
From Town, across town, Zerp galerie, Rotterdam.
Headed for the Finish Line, Bruthausgallery, Waregem, (Belgium).
UNPACKED, Bruthausgallery, Waregem, (Belgium).
BEESTIG?,Stadsfestival Damme, (Belgium).
Van Gogh naar nu, Aanwinsten, Vincent van Goghhuis, Zundert.
Benefit voor Brabant, PARK ,Tilburg.
Te HOET, Summer Expo. Gent, (Belgium).
BRUTHAUS VS COVID, Bruthausgallery, Waregem, (Belgium).
Art Rotterdam, Zerp Galerie.
Gekende woorden, Kunstacademie, Tielt (Belgium).
Im Licht der Nacht-Vom Leben im Halbdunkel, Museum Marta Herford,(Germany).
De Heks van Dongen/ Dongen revisited, Stedelijk Museum Breda.
2019
Salon d'Hiver, Zerp Galerie, Rotterdam, NL
Im Licht der Nacht-Vom Leben im Halbdunkel, Museum Marta Herford, (DE).
Benefiet veiling EMERGENT, Veurne, (BE)
Camouflaged Pearls #2, Bruthausgallery, Waregem, (BE)
JurIylid voor de Carat Lucas Gassel prijs, De Cacaofabriek, Helmond
De Heks van Dongen/Dongen revisited, Stedelijk Museum Breda. Oktober 2019 t/m januari 2020
Landkunst Oude Buisse Heide, Achtmaal
25 & 20 , DE nederlandsche CACAOFABRIEK-1993-2013, Helmond, NL
Monumental Shift, ZERP Galerie - Rotterdam.
Vincent inspireert - Aanwinsten, Vincent van GoghHuis - Zundert, NL
2018
'Sideway Scenery: N638', Van Gogh Huis Zundert (solo), NL
'Bruthaus Artfilm Festival' at CC De Schakel, Waregem, BE
Van Gogh Artist-in-residence,Vincent van Goghhuis Zundert, NL
DFFRNCE, Bruthausgallery Waregem, BE
Koorts/Fever, Galerie Emergent, Veurne, BE
Coordinated Coordinates, Galerie Helder, Den Haag, NL
2017
Salon d'Hiver, ZERP Galerie, Rotterdam, NL
Dag van de korte film, Deventer, NL
"Zicht op Licht in de kunst van nu,", Museum IJsselstein, IJsselstein, NL
FIXED WORKS BruthausGallery , Waregem, BE
RE-FORMED, Kunstraum hase29, Osnabruck, DE
Zomerexpositie 2017:10 jaar Verbeke Foundation, Kemzeke, BE
Artist at 'correspondence international' during the Triennial of Modern art, Kathmandu, NP
Camouflaged Pearls, BruthausGallery, A view of international artists identity, Waregem, BE.
Sideway Scenery, ZERP Galerie (solo), Rotterdam, NL
2016
Investigations into the Uncanny, Willem2Fabriek, s'-Hertogenbosch, in collaboration with S.M.A.K Gent, NL
Eigentijds licht in de kunst, Museum IJselstein, NL
SIDEWAY SCENERY, DUSK OR DAWN, Bruthaus Gallery (solo), Waregem, BE
Kunstfestival Watou, Watou, Belgium
Salon du Printemps, ZERP Galerie, Rotterdam, NL
TIG #4, Gent, Belgium
Universal Baby, ZERP Galerie, Rotterdam, NL
Cabinet d'Amis: The Accidental Collection of Jan Hoet, Hotel de la Poste, Art Brüssels, BE
Art Rotterdam, ZERP Galerie, Rotterdam, NL
SIDEWAY SCENERY, NEXT STOP, Hilvaria Studio's (solo), Hilvarenbeek, NL
2015
Hallucinaties, Lichtkunst Gouda 201, NL
SIDEWAY SCENERY,NEXT STOP (Solo), Hilvaria Studio's,Hilvarenbeek
Shoes Or No Shoes Museum, Oudenaarde, BE
Jan Hoet-eine Hommage,MARTa Herford Museum, DE
Language & ART Gallery Tour 2015 Kunsthal, Rotterdam
46e Poetry International Festival, NL
PASS,Huise, Mullem, Wannegem en lede, BE
SEEING=BELIEVING, Galerie ZERP, Rotterdam
2014
Salon Zerp, Zerp Galerie, Rotterdam, NL
Schelstraete/Delacourt, Gent, BE
De Korte Film Poule, EYE Film Institute, Amsterdam, NL
# 3 layers: the string, Worm,Rotterdam, NL
2013
Art at the Warehouse Rotterdam, NL
PAFID, Patagonia, Argentina
Societeit Amicitia/De Zwarte Arend 's-Hertogenbosch, NL
Finishes script White Mare.
Middle Gate Geel, Geel, Belgium. Curated by Jan Hoet.
Incubate, Tilburg, NL
mEATing,Kill your Darlings,Tilburg, NL
Salon Zerp, Zic Zerp,Rotterdam, NL
VERBEKE_WINTEREXPOSITIE, BE
Museum Marta Herford installs neon, DE
Ram Foundation, Rotterdam, NL
# 3 layers: the string, Worm, Rotterdam, NL
Salon Zerp, Galerie ZERP, Rotterdam, NL
2012
Mirta Demare Gallery, HORIZON HORIZONS, Rotterdam, The Netherlands
paviljoen rotterdam #1, Rotterdam, The Netherlands
34th International Film Festival, Clermont-Ferrand, France
ON THE MOVE / LIBER STUDIORUM, De Nederlandse CACAOFABRIEK, Helmond, The Netherlands
Sint-Jan, Sint - Baafskathedraal, Gent, Belgium
Club A project, Loods 6, Amsterdam, The Netherlands
2011
COLOSSAL Kunst Fact Fiction, Germany
Starts writing on the script White Mare
Spazio Tempo Arte, Napels, Italy
Première LOCUS POCUS at Nederlands Filmfestival Utrecht, The Netherlands
Contribution to bookpresentation: Soms als Tijden wat blijven, Boxtel, The Netherlands
Signes de Nuit, Paris, France
November Music,´s-Hertogenbosch, The Netherlands
Travels through North-India and Nepal
2010
Change of the Century,Museum Kunstlicht in de Kunst, Eindhoven in collaboration with S.M.A.K Gent, Belgium
deWILLEM3,Vlissingen, The Netherlands
COLOSSAL kunst Fact Fiction, Germany
Film Biennale / film3 (kyu-bik film) Filmmuseum/Westergasfabriek, Amsterdam, The Netherlands
*Instant Cinema* Time-based Art Forum Filmmuseum,Amsterdam, The Netherlands
Becomes Executioner of the Last Will...
Starts shooting AWAY FROM THE FLOCK
UNSTABLE MATTERS,Filmmuseum, Amsterdam, The Netherlands
Starts shooting LOCUS POCUS ( In Memoriam Haps)
Videoex 2010,Zurich, Switzerland
ISMISTIC INSTITUTES ... Pieter Engels-The RRRolls-Royce Among
rtists at Museum Jan Cunen, Oss, The Netherlands
2009
S.M.A.K.Gent, Belgium, Bookpresentation XENIA.
FILMLAB/Ruimtevaart The Hague, The Netherlands
SHIFT Festival/Neighbours,Toronto, Canada
Publieke Werken:De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond, The Netherlands
Impakt touring program:Filmhuis, The Hague, The Netherlands
Dutch Cultural Festival,Budapest, Hungary
Signes de Nuit, Paris, France
COLOSSAL Kunst Fact Fiction,2009- Dec.2011, Germany
Stormlicht, Museum van Bommel van Dam Venlo, The Netherlands
Stedelijk Museum Aalst, Belgium
Galerie Petra Northeide-Eycke Nettetal, Germany,
Willem 3 Vlissingen, The Netherlands
Mediawave 2009, Hungary
DUTCH URBAN CULTURE,Vinzavod, Moscow, Russia
25 FPS International Film/Video festival, Zagreb, Croatia
Cirque du Clochard, s´-Hertogenbosch, The Netherlands
Visits New York, meets Lou Reed
Change of the Century,Museum Kunstlicht in de Kunst, Einhoven, The Netherlands. In collaboration with S.M.A.K. Gent, Belgium
2008
Further extension of the topophony in lightsculptures throughout Europe
Expositie Signaal,Centrum kunstlicht in de kunst, Eindhoven, The Netherlands
SHORT & SWEET, Kortfilm Brabant, The Netherlands
De Dag van de Religieuze Film, Kinepolis Hasselt, Belgium
Museum De Pont, Tilburg, The Netherlands
Int´l fest of cinema & technology, Los Angeles, USA
(CSIF)$100 Film Festival, Calgary, Canada
Ad Absurdum,Museum Martha Herford, Germany
Visual/AudibleFilmmuseum, Amsterdam, The Netherlands
Vondelkerk,Amsterdam, Lux, Nijmegen, The Netherlands
Filmhuis MovieW, Wageningen, WORM, Rotterdam, The Netherlands
´t Hoogt,Utrecht,Filmhuis Den Haag, The Netherlands
Museum van Bommel van Dam, Venlo, The Netherlands, Bookpresentation XENIA.
Canvascollectie:Paleis voor schone kunsten/Bozar, Brussel, Belgium
FRAGILE, Summerproject Hoet Bekaert Gallery,Gent, Belgium
Museum of contemporary art, MOCA,Washington DC, USA
Split Film Festival, Croatia
ATA film and video, San Francisco, USA
Beelden aan het water, Goes, The Netherlands
NEDERLANDS FILM FESTIVAL, Utrecht, The Netherlands
Filmfestival tour Canada: Victoria, Edmonton, Winnipeg, Ottawa and Toronto.
Schatten van brabant, FF Forum, Eindhoven, The Netherlands
The international experimental cinema exposition, Paonia, Colorado, USA
Tweede Bildts Kortfilmfestival, Friesland, The Netherlands
Museum van Bommel van Dam, Venlo, The Netherlands
SHIFT Festival/Neighbours, Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam, The Netherlands
2007
GHB (Groot Hertogdom Brabant), shows part of Xenia the topophony. Van Abbemuseum Eindhoven, The Netherlands
SMS ‘s-Hertogenbosch, The Netherlands (s): shows core of Xenia, a topohony. Solo. Curated by Bart Rutten
International Filmfestival Rotterdam, The Netherlands
Starting from Scratch Cinema De Balie Amsterdam, The Netherlands
Mad Cat Highlights Filmtour 2007 throughout the United States and Canada.
Speaker at Studium Generale De Woorden en de Beelden, artacademy St.Joost, The Netherlands
Film in Brabant (The Netherlands) Kort, Chasse Cinema Breda, Electron Breda, Plaza Futura Eindhoven, TAC Eindhoven, Verkadefabriek´s-Hertogenbosch, Filmtheater Fanfare Oudenbosch, Filmfoyer Tilburg.
Festival´´Cinema at home´´, Velp (Arnhem), The Netherlands
GDMW (GEEN DADEN MAAR WOORDEN Festival), De Verkadefabriek,´s-Hertogenbosch, The Netherlands
NL Filmfonds, Celluloid/Digitaal 6,Cinema de Balie Amsterdam, The Netherlands
Theaterfestival de Boulevard,s´-Hertogenbosch, The Netherlands
DUTCH PUNCH 3, St.Petersburg / Moscow/ kalingrad/Pskov, Russia
National Museum of women in the arts,Washington D.C., USA
Expositie Signaal,Museum Kunstlicht in de kunst Eindhoven, The Netherlands
Museum SCRYPTION ,Tilburg, The Netherlands
SHORT & SWEET. Kortfilm Brabant, The Netherlands
November Music 2007 s´-Hertogenbosch, The Netherlands, Gent, Belgium
PETAZZIE, Effenaar, Eindhoven, The Netherlands
Works on the finishing touch of her book XENIA.
2006
Takes part in the twelfth Filmbanktour Buitenleven, The Netherlands: Plaza Futura Eindhoven, ‘t Hoogt Utrecht, Focus Filmtheater Arnhem, Cinema De Balie Amsterdam.
Filmevening Kunstcamping, The Netherlands
Invitation for the 10th Mad Cat Festival San Francisco, Berkeley and Oakland, USA.
Starts shooting Zwarte Manen (Moons Dark).
Short Film in the Palace, Blachik, Bulgary
Neon installed at the Melkfabriek, gift of Woningbouwcooperatie(SWH) Zayaz for the city of ‘s-Hertogenbosch, The Netherlands
Synch Festival, Athens, Greece
Impakt Festival Centraal Museum Utrecht, NL
Festival Film in Brabant, The Netherlands, October 2006: Chasse Cinema Breda,Verkadefabriek´s-Hertogenbosch, Plaza Futura Eindhoven en Filmfoyer Eindhoven.
Definite composition of the photoseries Je t´aime and Salve.
Invitation for the International Documentary Festival Amsterdam, The Netherlands (IDFA /Paradocs), November.
Akbank Short Film Festival, Istanbul, Turkey
2005
Invitation Cacaofabriek Helmond, NL : Alles van waarde moet weg.
June 1: First screening of Xenia a Triptych, an installation with music and film by Louis Andriessen and Anna Lange at the opening of the Holland Festival Amsterdam and later the same month at the opening of het nieuwe Muziekgebouw aan het IJ, NL
Screening Corpus Christi at the Museum for Religious Art, Uden, NL
Screening of De Aardappeleters next to Van Gogh paintings in the Noorbrabants Museum, NL
Neon installed at the headoffice of Net II Hilversum, NL
Invitation Cacaofabriek Helmond, NL
2004
Starts shooting Corpus Christi
Group exhibition at the SMS ‘s-Hertogenbosch, NL
A two days session with Rudi Fuchs and Jan Hoet between the scaffolds of the new Museum Marta Herford, Germany
Designs neon for the Nederlandsche Cacaofabriek Helmond, NL
Group exhibition Five Years SMAK Gent, Belgium
Group exhibition at the Noordbrabants Museum, NL
2003
The Kakelatuur, a sculpture in neon is installed at Commissariaat voor de Media in the new building by architect Koen van Velzen, Hilversum, NL
Try out first cut Xenia for television professionals in the Singermuseum Laren, NL
Stops shooting Koning, de Kooning, because the physical condition of the main character makes further filming impossible. Starts shooting De Aardappeleters / Space Potatoes
Groupexhibition Spazio Consolo Milano, Italy
Groupexhibition Galerie Boven, Amsterdam, NL
2002
Starts shooting Koning, the Kooning.
Receives invitation to take part in the international project Dutch Souvenirs at the European Ceramics Workcentre. Writes the essay On the Souvenir and creates a collection of Precious Potatoes
Starts a script for a short movie: Lonely in Landerd
2001
Starts shooting Xenia. The medium neon gets involved in the project. Many sketches. Two screenbooks are written: De Aardappeleters (Space Potatoes) and Koning, de Kooning
The correspondence with ‘Master’ Kiefer becomes an Ars Poetica Groupexhibition at the Kesselhaus Mannheim, Germany
2000
Meets Anselm Kiefer and gets the ‘mission’ to express in images and words a personal philosophy
Designs maps. Marks together with composer Louis Andriessen the routes for Xenia,a topohony. Inspired by these Chartae Xeniae first drafts for a filmtriptych (about the magical, mythical and mystical way of seeing one’s own landscape) are made.
1999
Recovers from a severe operation. Starts in bed a new project ‘Masterpiece’ with two Dokumenta curators – Rudi Fuchs and Jan Hoet – as ‘seconds’, with whom letters and conversations are exchanged.
Meets Georg Baselitz in Amsterdam, NL
Meets Jannis Kounellis in Vienna, Austria
September: makes a journey through Finnish Lapland and visits in Inari the artist-hermit Haro Kaumela
1998
Fourth Advice: Concept for a Topohony with composer Louis Andriessen and songwriter Lou Reed, a project for the XXI century.
Mai 1: the first copy of Je Maintiendray, published by SDU, is handed over to the Minister of Culture in the Stedelijk Museum Amsterdam. The book contains a phantastic overview from both the Artemists Regiment and the Poetical Advisership.
June: Participates with seven huge portraits (silk screen ink on canvas) The Unknown Soldier/Warhola´s at the exhibition and forum of The Reproducability of Time at the Graphic Studio Den Bosch, NL
Stays as an act of purification seven days and seven nights at the Sinai Desert
1997
First Advice January, broadcasted on the national radio(Newsreader:Donald de Markas): The Tables of Urgent Invisibilities in Braille and fur.
Second Advice:Cadavre exquis d’Europe, a sculpture of neon, made from the handwritings of the European Ministers of Culture, in de eregalerij van het Rijksmuseum during the Euro-summit in june Amsterdam.This sculpture is also exhibited at the Centre de Conférences Kirchberg,Luxembourg during the exchange of the European Chairmanship between the Netherlands and Luxembourg. The European Ministers of Culture all receive the Ismistic Manifesto in their own language
Third Advice September:Academia Utopia, a didactic poem dedicated to the Art Education Board of the Netherlands.
Contributes to Type Face Café in the Melkfabriek Den Bosch with an experiment in the Newspaper.
1996
Further realisation of images concerning the Artemists Regiment. Performance at the Royal Academy of Fine Arts Antwerp,Belgium.
Lecture at the Sandberg Institute Amsterdam. Receives a Certificate of Excellence for the Artemists Regiment.
Nomination NPS Cultureprize. Refuses further participation on nearer acquaintance.
Appointed as Poetical Adviser of the Minister of Culture Aad Nuis (In the first purple Goverment).
1995
Introduction of the Artemists Regiment in the Dutch Army. November Censure and discharge.
1994
Infiltrates the Dutch Army and signs an official contract, March.
Writes the Ismist Manifesto.
October.-Challences David Bade to a debate in the Stedelijk Museum Amsterdam with the device: Nihilism without ism, discipline without skill, vocation without a message.
1993
Learns carpentry from Franciscan Brother Jan at Neerlangel
Preparation for a project in Plasy, Czechia. Because Russian collegues don’t get their visa the participation in the Hermit Festival is cancelled. An open letter of protest is addressed to the Czech Ministery of Culture in Prague.
Contribution to the Moscow underground artmagazine Stipobat, Russia
1992
Performances with The Moscow Theather and 12 Europian artists in theatres in Moscow, Kirow, Jekaterinenburg, Nowosibirsk, Irkutsk and Ulan Bator.
Participates in the movie Lenin’s Taxi.
Travels deep into Mongolia and stays with nomads.
Il faut cultivar son jardin, investigates Voltaire’s call at the farm of philosopher-antropologist Ton Lemaire, Saint-Astier, France
1991
Makes an anonymous reportage in the Potesi silvermine, Bolivia
1990
Selfdelivery Bachelor’s degree of the Academy of Fine Arts. Decides to finish her studies a half year before the official term of examination with intentions and other invisible qualities.
Workart, project at the St. Jan’s Lyceum with personnel of Cleaning Service RJD, during 1 year.
XII +I, contribution to an alternative students catalogue with moth-balls.
1989
Open Domein,collective project in the Melkfabriek, Amsterdam, (NL).
‘s-Hertogenbosch, (NL), installation with sound, scent and light.
Visits New York, meets composer John Cage.
1988
Actual Fossiles, a series of touches in metal.
Stays at Shakespeare & Company Paris, France
1987
Action in West Berlin, paints holes in the Wall as an answer to the black squares of Malevich.
Münchener Geister (Wo denn ist der Ludwig geblieben?) Journey with tales through Bavaria, for the staff of the Congena Firm, together with Willem de Ridder.
1986
Strike Art, performance with air and mail.
1985
Visits the Soviet Union, USSR
Heraclite, installation with light, sound and scent.
1982
The Wounded Soldier, performance duration 2 years.
1972
Epiphany as a child: dresses up as a girl.
OPLEIDING / EDUCATION
Sandberg Instituut, Amsterdam (cum laude)
Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ´s-Hertogenbosch (cum laude)